Hver form for marketing kan gøre hver sin unikke forandring. Nogle gange kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad effekterne af de forskellige typer marketing er. Du kan herunder blive langt klogere på, hvordan diverse marketingsformer adskiller sig fra hinanden og særligt, hvad der kendetegner SEO og SEM.
Hvad er forskellen på SEO og SEM?
Navnene er tæt beslægtede, og SEO og SEM kan til tider minde om hinanden, men der er dog nogle væsentlige forskelle.
Førstnævnte står for Search Engine Optimizing, eller søgemaskineoptimering, og drejer sig om at gøre din hjemmeside mere synlig, dvs. at give din hjemmeside en højere placering på Google. SEO-tekster er mættede med keywords, hvorfra Google maskinen vurderer, hvor relevant teksten er for søgeordet – og dermed hvor højt eller lavt, som hjemmesiden skal ligge på Google. De besøg din hjemmeside får gennem søgemaskineoptimering er altså organiske og naturlige, da SEO-arbejde ikke har noget med annoncering at gøre.
SEM står for Search Engine Marketing, eller søgemaskine markedsføring, og drejer sig om at generere salg. Et eksempel på denne form for marketing kunne være GoogleAds. Når du for eksempel søger på et produkt på nettet, og du øverst på Google kan finde et billede af produktet, eller et lignende produkt, og du samtidig kan klikke på det og derved ryge direkte ind på en hjemmeside, hvor du kan købe produktet, har du klikket på en Google Ad. Det er ikke gratis at have reklamer på Google, da firmaet betaler en vis sum til Google, hvis der kommer et salg via en Google Ad.
Det betyder altså, at SEO ikke koster penge, mens SEM koster penge. Søgemaskineoptimering skal ses som marketing, der synliggør din hjemmeside og gør den relevant for de rette forbrugere, mens SEM fokuserer på at generere salg for eventuelle forbrugere.
Hvilken marketing er bedst at investere i?
Der er uden tvivl fordele ved både SEO og SEM. Det kan til hver en tid betale sig at investere i begge former for marketing.
Du betaler ikke for at din hjemmeside kommer højere op på Googles sider ved brug af SEO, hvilket er en klar fordel, især hvis du har en lille virksomhed, eller hvis du har et begrænset budget til marketing. Dog skal du forberede dig på, at det kan tage tid at komme op på side ét. Desuden anbefales det klart, at du får lavet din søgemaskineoptimering af en professionel, der har styr på marketing, hvorved der medfølger en lille omkostning. Hvis du har en lille virksomhed, kan du eventuelt starte med at investere i SEO, og når din virksomhed vokser sig større, kan du investere i SEM samtidig.